tisdag 17 november

Sitter på jobbet idag igen och telefonerna är tysta, dörren orörd sen jag låste upp den och det låter som om nån försöker borra sig in genom taket... Tydligen har någon utav lägenhterna ovanpå haft en vattenläcka och det ska tydligen ta hela dagen at fixa. Så när jag kommer hem kommer jag vara lagom mör i öronen...

Hur som helst. Eftersom det är så lugnt passar jag på att läsa en massa bloggar. En av dom är cpmammans blogg. Hon skriver om livet med sin jazziga dotter Tekkla. Cpmamman har en liten tävling...  Hon har den tävlinger för att uppmärksamma världen, eller åtminstonne bloggvärlden, på hur barn med speciella behov har det i världen. Personligen tycker jag att det hon gör är toppen! Tänk om alla mammor var lika engagerade som henne. Eller ännubättre tänk om alla i hela världen vore lika engagerade. Vilken skön värld vi skulle leva i. Gå in och läs och var med och tävla du också! (Vet inte vad som hände med texten...den blev ju både fet och vit...)

http://cpmamman.blogspot.com

Vem vill ge och få?

Det är ylvisen som inspirerar idag.

Jag har länge haft en dröm om att kunna hjälpa handikappade barn till ett bättre liv i länder där villkoren inte är som här. Stort som litet. Det är något stort även i det lilla. I andra länder, exempelvis Litauen, får många barn med handikapp aldrig någon riktig chans. Om du som jag vill bidra med lite kärlek följer här information från barnhemmet Vaggan och vad du kan göra.

"I Litauens näst största stad, Kaunas, ligger barnhemmet Lopselis. Det är inget vanligt barnhem. Där bor ca 80 föräldralösa barn, de flesta i åldrarna 0-3 år. Det ovanliga är att fler än hälften av dem lider av svåra neurologiska handikapp. Många har cerebral pares, Downs syndrom och andra mindre kända men inte mindre allvarliga sjukdomar.
För bara ett par år sedan var Lopselis en passiv förvaringsplats. Men tack vare svenska bidragsgivare har man med hjälp av aktiviteter och utbildningsinsatser förbättrat livsvillkoren för de handikappade barnen. Målet är att bygga ett av Baltikums första kompletta habiliteringscenter. Här ska personal utbildas i hur man sköter ett gravt handikappat barn. Dessa kunskaper ska sedan spridas över hela landet. Man kommer också att utbilda, informera och stötta föräldrar, för att få dem att behålla sina barn hemma istället föra att lämna bort dem. Om föräldrarna kan lära sig att ge barnen en kärleksfull uppväxt i hemmiljö, kanske handikappade 18 åringar bara i undantagsfall behöver hamna på ett ålderdomshem vilket är fallet idag. Landets ekonomiska utveckling ska förhoppningsvis leda till att också statens syn på omhändertagandet av handikappade barn utvecklas på ett positivt sätt."


Läs mer om stiftelsen på hemsidan.
Bli bidragsgivare på bankgiro 902-0009.
Här är barnhemmets egna hemsida.


Vill du ge och få?
Jag vill gärna göra skillnad för dessa barn och ska bli månadsgivare. Bli det du också. Om du känner att du inte har råd just nu så har du fortfarande chansen att hjälpa indirekt via en tävling här hos mig på bloggen. Längst ner på första sidan finns det två vackra halsband i olika storlekar. Jag är villig att skänka Dig ett av dessa. Reglerna är enkla. För att medverka i tävlingen vill jag att du lägger upp följande text och länkar på din blogg, samt att du kommenterar detta inlägg. Om du inte har en blogg kan du istället skicka texten till fem email-adresser inklusive min. [email protected] Märk mailet Vaggan. Tävlingen avslutas 26 november:

"Jag är med och tävlar om ett halsband hos http://cpmamman.blogspot.com och bidrar samtidigt med att hjälpa barnhemmet http://www.vaggan.se/index.html."

Helst vill jag ge bort det stora halsbandet som kostar 400 kr. Under förutsättningen att minst 40 st deltar. Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0